Szanowni Studenci,
Poniżej znajdują się informacje oraz materiały, które należy przygotować w ramach zajęć.
Przed pierwszym seminarium
Prosimy o przeczytanie następujących rozdziałów z książki „Komunikowanie się lekarza i pacjenta w medycynie rodzinnej” pod red. A. Mastalerz-Migas, A.K. Jankowska, J. Barański (Edra Urban&Partner, Wrocław, 2021):
Komunikacja werbalna i niewerbalna – skany
Jak poprawnie prowadzić wywiad – skany
Podczas pierwszych zajęć
Podczas zajęć omówimy następujące zagadnienia:
– podstawy komunikacji medycznej,
Komunikacja Medyczna – prezentacja
– wywiad medyczny w ujęciu Calgary-Cambridge.
Wywiad medyczny w ujęciu Calgary Cambridge – prezentacja
Przewodnik po wywiadzie medycznym Calgary Cambridge
Mnemotechnika SOCRATES
Studenci powinni brać aktywny udział w zajęciach.
Przed drugim seminarium
Prosimy o przeczytanie następujących rozdziałów z książki „Komunikowanie się lekarza i pacjenta w medycynie rodzinnej” pod red. A. Mastalerz-Migas, A.K. Jankowska, J. Barański (Edra Urban&Partner, Wrocław, 2021):
Na czym polega współpraca lekarza z pacjentem? – skany
Bariery w budowaniu relacji lekarza z pacjentem – skany
Podczas drugich zajęć
Podczas drugiego seminarium omówimy wspólnie następujące zagadnienia:
– przekazywanie niepomyślnych informacji,
Protokół EMPATIA – prezentacja
Studenci powinni brać aktywny udział w zajęciach.
Pod koniec zajęć każdemu studentowi zostaną przydzielone dwie jednostki chorobowe, które będzie musiał opracować na pierwsze ćwiczenia – jedną, aby wcielić się w rolę pacjenta oraz drugą, aby wcielić się w rolę lekarza.
Przed pierwszymi ćwiczeniami
Każdy ze studentów jest proszony o zapoznaniem się z opisami dwóch jednostek chorobowych – jednej, w której będzie uczestniczył jako lekarz oraz drugiej, w której będzie uczestniczył jako pacjent. Wywiady medyczne powinny być przeprowadzane zgodnie z modelem Calgary-Cambridge (przewodnik po modelu możecie Państwo znaleźć powyżej).
Opisy jednostek chorobowych
Prosimy również o wydrukowanie lub przerysowanie następującego formularza samooceny:
Karta samooceny
Podczas pierwszych ćwiczeń
Podczas pierwszych ćwiczeń każdy ze studentów będzie musiał wziąć udział w dwóch scenkach – w jednej jako lekarz, a w drugiej jako pacjent. Przeprowadzane rozmowy będą obserwowane przez nauczyciela oraz pozostałych studentów, a następnie omawiane. Studenci są proszeni o uzupełnienie karty samooceny po odegranej scence.
Przed drugimi ćwiczeniami
Każdy ze studentów jest proszony o zapoznaniem się z opisami dwóch jednostek chorobowych – jednej, w której będzie uczestniczył jako lekarz oraz drugiej, w której będzie uczestniczył jako pacjent. Wywiady medyczne powinny być przeprowadzane zgodnie z modelem Calgary-Cambridge (przewodnik po modelu możecie Państwo znaleźć powyżej). Przekazanie niepomyślnej wstępnej diagnozy powinno odbywać się zgodnie z protokołem EMPATIA (również umieszczony powyżej).
Opisy jednostek chorobowych 2
Prosimy również o przyniesienie na zajęcia swojego formularza samooceny, który wypełnialiście Państwo podczas pierwszych ćwiczeń.
Podczas drugich ćwiczeń
Podczas drugich ćwiczeń każdy ze studentów będzie musiał wziąć udział w dwóch scenkach – w jednej jako lekarz, a w drugiej jako pacjent. Zadaniem studenta jest przeprowadzenie wywiadu medycznego z pacjentem oraz przekazanie mu informacji o niepomyślnej diagnozie. Przeprowadzane rozmowy będą obserwowane przez nauczyciela oraz pozostałych studentów, a następnie omawiane.
Zaliczenie przedmiotu
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na dwóch seminariach oraz na dwóch ćwiczeniach i dostarczenie formularza samooceny. Oceny końcowe będą wystawiane na podstawie państwa aktywności podczas zajęć, pracy grupowej podczas pierwszego seminarium oraz wywiadów przeprowadzonych na drugich ćwiczeniach.
W przypadku nieobecności na zajęciach prosimy o kontakt z sekretariatem jednostki.
DODATKOWE MATERIAŁY
Dla studentów zainteresowanych tematem, którzy checieliby dowiedzieć się więcej nt. sztuki zbierania wywiadu medycznego, przygotowaliśmy dodatkowe skany.
1) rozdział Zbieranie informacji z podręcznika Umiejętność komunikowania się z pacjentami Jonathan Silverman, Suzanne Kurtz, Juliet Draper (wydawnictwo Medycyna Praktyczna, Kraków, 2018):
Zbieranie informacji-skan
2) rozdział Nadawanie struktury z podręcznika „Komunikacja medyczna dla studentów i lekarzy” pod red. M. Nowiny-Konopki, W. Feleszki i Ł. Małeckiego (Wydawnictwo Medycyna Praktyczna, Kraków, 2018):
Nadawanie struktury konsultacji-skan
Udział pacjenta w podejmowaniu decyzji medycznych – skany
Radzenie sobie z agresją – skan