Materiały dla IV roku kierunku lekarskiego


Szanowni Studenci,

Poniżej znajdują się informacje oraz materiały, które należy przygotować w ramach zajęć.

Przed zajęciami
Prosimy o przeczytanie następujących materiałów:
– fragmentu książki „Komunikacja medyczna dla studentów i lekarzy” pod red. M. Nowiny-Konopki, W. Feleszki i Ł. Małeckiego (Wydawnictwo Medycyna Praktyczna, Kraków, 2018)
Podstawy komunikacji – skany
– Przewodnika po wywiadzie medycznym w ujęciu Calgary Cambridge,
Przewodnik po wywiadzie medycznym w ujęciu Calgary-Cambridge – skan
– Przewodnika po telekonsultacjach w ujęciu Calgary-Cambridge
Przewodnik po telekonsultacjach w ujęciu Calgary-Cambridge-skan
– opisu 4 jednostek chorobowych: niedokrwistość z niedoboru żelaza, gruźlica, cukrzyca typu 2, covid-19.
1) Niedokrwistość z niedoboru żelaza: https://www.mp.pl/interna/chapter/B16.II.15.1.2.
prosimy zwrócić uwagę na: Przyczyny niedoboru żelaza, Obraz kliniczny, Leczenie – Chory bez znanych zaburzeń wchłaniania
2) Gruźlica: https://www.mp.pl/interna/chapter/B16.II.3.13.1.
prosimy zwrócić uwagę na: Grupy zwiększonego ryzyka zakażenia prątkiem gruźlicy lub zachorowania na gruźlicę po zakażeniu, Obraz kliniczny – objawy ogólnoustrojowe i gruźlica płuc, Rozpoznanie – potwierdzenie bakteriologiczne
3) Cukrzyca typu 2: https://www.mp.pl/interna/chapter/B16.II.13.1.
prosimy zwrócić uwagę na: kryteria wyrównania gospodarki węglowodanowej, Leczenie dietetyczne, Wysiłek fizyczny – Zasady bezpiecznego podejmowania wysiłku fizycznego w cukrzycy typu 2
4) Covid-19: Pacjent z pozytywnym wynikiem testu na COVID

Podczas pierwszych zajęć
Podczas zajęć omówimy następujące zagadnienia:
– podstawy komunikacji medycznej,
– wywiad medyczny w ujęciu Calgary-Cambridge,
– telekonsultacje w praktyce lekarskiej,
– radzenie sobie z agresją,
Dealing with Anger
– praca z niezaangażowanym pacjentem.

Podczas zajęć studenci powinni:
– brać czynny udział w dyskusjach,
– uczestniczyć w dwóch pracach grupowych: pierwszej skupionej na opracowaniu i zaprezentowaniu etapu wywiadu medycznego w ujęciu Calgary-Cambridge oraz drugiej, polegającej na odgrywaniu telekonsultacji pomiędzy lekarzem a pacjentem.

Prezentacja etapu wywiadu będzie oceniana przez prowadzącego i będzie stanowiła część oceny z przedmiotu. Odgrywane sceny będą obserwowane przez prowadzącego oraz innych studentów w celu późniejszego debrifingu zdarzenia – nie będą one brane pod uwagę podczas wystawiania oceny.

Po zajęciach
Po zakończeniu ćwiczeń, każdy student ma za zadanie przesłać do swojego prowadzącego następującego zadania:
– odpowiedzi na pytania dotyczące świadomej zgody na podstawie poniższych materiałów:
Artykuł – zgoda pacjenta
Wzór notatki – świadoma zgoda

Termin przesłania zadania to 72 h od zakończenia zajęć.
UWAGA! Dane kontaktowe do prowadzących można znaleźć w zakładce Dla studentów-> Godziny konsultacji

UWAGA!
Wysłanie zadania domowego do prowadzącego zajęcia jest warunkiem zaliczenia zajęć!

DODATKOWE MATERIAŁY
Dla studentów zainteresowanych tematem, którzy checieliby dowiedzieć się więcej nt. sztuki zbierania wywiadu medycznego, przygotowaliśmy dodatkowe skany.
1) rozdział Zbieranie informacji z podręcznika Umiejętność komunikowania się z pacjentami Jonathan Silverman, Suzanne Kurtz, Juliet Draper (wydawnictwo Medycyna Praktyczna, Kraków, 2018):
Zbieranie informacji-skan
2) rozdział Nadawanie struktury z podręcznika „Komunikacja medyczna dla studentów i lekarzy” pod red. M. Nowiny-Konopki, W. Feleszki i Ł. Małeckiego (Wydawnictwo Medycyna Praktyczna, Kraków, 2018):
Nadawanie struktury konsultacji-skan
3) rozdział Jak poprawnie prowadzić wywiad? z podręcznika „Porozumiewanie się lekarza z pacjentem i jego rodziną” pod red. A. Steciwko i J. Barańskiego (Elsevier Urban&Partner, Wrocław, 2012)
Jak poprawnie prowadzić wywiad-skan