Funkcjonujemy na wydziale lekarskim od 1 stycznia 2018 roku i od tego czasu prowadzimy działalność naukową, badawczą i dydaktyczną w zakresie komunikacji w opiece medycznej.
Najważniejszymi kierunkami badań które prowadzimy są:
– komunikacja lekarz-pacjent,
– kompetencje zdrowotne (Health literacy)
– współudział pacjenta w decyzjach medycznych,
– metodyka kształcenia kompetencji komunikacyjnych w medycynie.
Obecnie prowadzimy zajęcia dla I roku studiów II stopnia kierunku optometria oraz dla studentów I, II, III i V roku kierunku lekarskiego.
W Zespole współpracuje ze sobą czterech dydaktyków, z których krótkimi sylwetkami można zapoznać się poniżej.
Pediatra, specjalista onkologii i hematologii dziecięcej. Twórca i prezes Polskiego Towarzystwa Komunikacji Medycznej. Lekarz z doświadczeniem pracy w Klinice Pediatrii, Hematologii i Onkologii CM UMK, Instytucie Curie w Paryżu, szpitalach powiatowych oraz praktyki lekarskiej w wielokulturowym, międzynarodowym środowisku stowarzyszenia Pharmaciens Sans Frontières. Członek Zespołu Języka Medycznego RJP PAN. Inicjator i organizator pierwszych w Polsce konferencji poświęconych komunikacji medycznej. Twórca autorskiego protokołu EMPATHY przetłumaczonego na języki angielski, francuski, rosyjski, chiński i japoński, stosowanego w wielu uczelniach na świecie w kształceniu kompetencji komunikacyjnych w medycynie. Autorka kilkudziesięciu publikacji naukowych dotyczących komunikacji medycznej oraz onkohematologii dziecięcej i pediatrii. Wzorce metod kształcenia kompetencji komunikacyjnych opiera na doświadczeniach stypendiów i współpracy z Uniwersytetem Harvarda i Cambridge.
Młoda lekarka, która swoją pasję w kierunku komunikacji medycznej odkryła na studiach. W tym czasie była zaangażowana w organizację wielu warsztatów i konferencji jak np. II Międzynarodowej Konferencji „Sztuka Rozmowy Podstawą Diagnozy”. W czasie studiów udzielała się również społecznie, pełniąc funkcję prezydenta lokalnego oddziału IFMSA-Poland, a następnie koordynatora projektu „Przychodnia Studencka”. Doświadczenia w zakresie komunikacji w zespole interdyscyplinarnym zbierała na zagranicznych praktykach w szpitalach między innymi w Rotterdamie w Holandii czy w Wuhan w Chinach. Jej zainteresowania naukowe obejmują zagadnienia kompetencji zdrowotnych oraz wykorzystania internetu do komunikacji i edukacji pacjentów. Obecnie realizuje rezydenturę z dziedziny Neurologii w Centrum Interwencyjnego Leczenia Udarów Mózgu, Klinice Neurologii w Szpitalu Uniwersyteckim nr 2 w Bydgoszczy.
Filolog, coach PCC International Coach Federation, wykładowczyni na Uniwersytecie Humanistycznospołecznym SWPS w Warszawie, trenerka kompetencji miękkich, mentorka biznesu, autorka innowacji Coaching w zakładzie karnym, twórczyni Kart Potencjału-narzędzia rozwojowego, wspierającego proces zmiany.
Psycholog, pedagog, socjoterapeuta, dr nauk społecznych, trenerka w obszarze profilaktyki zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży, koordynator projektów badawczych w obszarze psychoprofilaktyki, prowadzi Gabinet Psychologiczny „PO-MOC”.
Zainteresowania:
psychoprofilaktyka zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży, profilaktyka zintegrowana, czynniki ryzyka i czynniki chroniące rozwój psychospołeczny, diagnoza pełna i diagnoza pozytywna jako element terapii, zapobieganie zachowaniom ryzykownym poprzez rozwijanie empatii, poszukiwanie tożsamości, komunikacja medyczna